wtorek, 12 maja 2015

Dom Otwarty - takie spełnienie mojego małego marzenia

To takie spełnienie małego marzenia - mój dom w centrum Wołomina pomimo mojej wyprowadzki będzie tętnił życiem. Od kilku lat miałam w głowie pomysł na zagospodarowanie domu - chcąc robić w nim coś, co mogłoby przyczyniać się do rozwoju naszego miasta i społeczności.

Dobra lokalizacja, kilka miejsc parkingowych, spora grupa ludzi przechodzących obok każdego dnia (na przeciwko jest szkoła, a w okolicy położone są: Urząd Miasta, Starostwo Powiatowe, Urząd Skarbowy i Sąd) i w dodatku otwarta przestrzeń niepodzielona na pokoje - to wydawały się świetne warunki do rozpoczęcia tu jakiejś dochodowej działalności.

Ale ja chciałam powiązać moje społeczne działania z tym domem - i tak oto wpadłam na pomysł, by wykorzystać podział na dwie kondygnacje: dół to przestrzeń dla mieszkańców, otwarta na ich pomysły, na działania, na spotkania, może na szkolenia i warsztaty. A góra - dostosowana do potrzeb dzieci: na zajęcia dla maluszków, na mini klubik malucha, na zajęcia plastyczne i ruchowe.

Po prostu wydaje mi się, że chcąc przyciągać nowych mieszkańców do nas, musimy zainwestować w tych, którzy już tu mieszkają. Ludzie muszą poczuć, że tu jest fajnie. Wtedy zadowoleni z tego co się dzieje wokół, będą najlepszymi ambasadorami naszego miasta.

I nie chodzi o to, że tu nic się nie dzieje. Kłopotem jest to, że ludzie nie identyfikują się z tym. Czasem wręcz mam wrażenie, że mieszkańcy wolą powiedzieć że tu nic ciekawego nie ma, bo głupio brzmi że idą na koncert do Domu Kultury. Może to wynika z jakiegoś przeświadczenia, że to małomiasteczkowe i gorsze niż warszaffskie atrakcje :(

Moim pomysłem jest zatem udostępnienie miejsca na działania, połączenie ludzi, którym chce się chcieć. Skoro nie masz tutaj atrakcji odpowiadających twoim potrzebom, to weź sprawy w swoje ręce i sam to zorganizuj.

Mamy lokal i udostępniamy go za darmo. Mamy sprzęt do prezentacji, materiały szkoleniowe. Oferujemy kawę i herbatę oraz coś słodkiego. Dzięki dofinansowaniu z programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (FIO) od maja do grudnia 2015 w ramach projektu DOM OTWARTY możecie organizować i uczestniczyć w przeróżnych wydarzeniach.

Oczywiście początek funkcjonowania Domu Otwartego to będą działania Fundacji Mamy Wołomin. Już planujemy spotkania z planszówkami, Klub Pracujących Rodziców czy Popołudniowy Klub Mam. Ja z chęcią poprowadzę spotkania dla osób chcących rozpocząć działania społeczne - będzie o źródłach dofinansowania, o pisaniu wniosków, o prowadzeniu i rozliczaniu projektów itp.

Mam nadzieję, że Dom Otwarty stanie się przestrzenią, z której mieszkańcy - grupy formalne, nieformalne i osoby pojedyncze będą chętnie korzystały, organizowały spotkania, wydarzenia i wspólnie tworzyły poczucie, że mamy Wołomin i że dobrze nam się tu żyje :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz