czwartek, 5 lutego 2015

Co myślimy o Darmowym Podręczniku

Dziś rano odbyła się prezentacja raportu "Co zmienia darmowy podręcznik w polskich szkołach? Głos środowisk lokalnych" . Raport przygotowany przez Fundację Szkoła Liderów na podstawie badań Krajowej Sieci Konsultacyjnej, której jestem członkiem. 


Badanie dotyczyło ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którą uczniowie, którzy 1 września 2014 r. poszli do I klasy szkoły podstawowej są pierwszym rocznikiem, który może korzystać z bezpłatnych podręczników, będących własnością szkoły. Podręczniki te mają służyć co najmniej trzem rocznikom uczniów. 

Jak pewnie pamiętacie, pod koniec roku przepytywałam Was co sądzicie o tej reformie. Jeszcze raz dziękuję za zażarte dyskusje, wasze opinie, za wypełnione ankiety oraz za wszystkie głosy podczas naszych spotkań. Wynikało z nich dość jednoznacznie, że macie negatywne nastawienie do podręcznika - niestety jego jakość merytoryczna budzi tak wiele zastrzeżeń, że zalety w postaci odciążenia finansowego i organizacyjnego schodzą na plan dalszy. Dużo mówiliście też o tym, że podręcznik wcale niej jest tak zupełnie darmowy - wymaga bowiem kserowania materiałów, a cześć rodziców zapłaciło szkole za podręcznik, chcąc zabierać go domu. Nie jest także pomocą dla nauczycieli – utrudnia prowadzenie lekcji, wymaga większego zaangażowania / przygotowania materiałów. Dla szkoły rodzi kłopot w postaci dodatkowej pracy związanej choćby z utrzymaniem podręczników na stanie. 

Czy reforma ma zalety? Zdaniem osób, z którymi ja rozmawiałam - ma ich niewiele .. Wygląda na to, że reforma Wam nie przypadła do gustu.

Wiemy jednak, że reforma idzie dalej. W przyszłym roku szkolnym z darmowych podręczników - sfinansowanych ze środków z budżetu państwa - będą mogli się uczyć uczniowie klas I, II i IV szkół podstawowych oraz I klas gimnazjów. Docelowo w 2017 r. reforma ta ma objąć wszystkich uczniów podstawówek i gimnazjów, przy czym w klasach IV-VI szkół podstawowych i w gimnazjach szkoły będą mogły wybrać podręczniki spośród wszystkich obecnych na rynku. 

To spowoduje, że choć jeden punkt niezadowolenia - czyli brak możliwości wybrania książki przez nauczycieli - zostanie tu zniwelowany...

A wracając do badania na temat Darmowego Podręcznika dla I klas w 2014 r., jeśli interesuje Was jak odpowiadali mieszkańcy pozostałych miejscowości, gdzie prowadzono to badanie, zachęcam do przejrzenia całego raportu. Znajdziecie go na stronie Krajowej Sieci Konsultacyjnej Liderów.

Jeszcze raz dziękuję za aktywny udział w badaniu. I zachęcam do uczestnictwa w kolejnych badaniach. W końcu to mały krok w kierunku, byśmy sami mogli wypowiadać się i kształtować opinie na tematy nas dotyczące.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz