piątek, 14 listopada 2014

Co nieco o stanie finansów naszej gminy


Dzisiejsze rozmowy z mieszkańcami skłoniły mnie jeszcze do jednego wpisu. Mimo, że reforma samorządowa wprowadziła gminy w 1990 roku, my mieszkańcy nie wiemy jak te nasze gminy funkcjonują, z czego pozyskują pieniądze i na co wydają. Szkoda, że władzom nie zależy na tym, by nam uświadomić jak to funkcjonuje - może gdybyśmy mieli tę wiedzę, łatwiej byłoby nam zrozumieć niektóre decyzje włodarzy. Niestety póki co musimy liczyć na organizacje pozarządowe lub siebie samych.

Podobają mi się inicjatywy jak np. ta z Kalisza - LICZY SIĘ MIASTO - znam Kalinę, która za tym stoi i niestety wiem jak wiele pracy wymagało przeanalizowanie budżetu miasta. 

Ja nie mam takich mocy przerobowych i póki co nie podejmę się tak szczegółowej analizy. Chcę się jednak z Wami podzielić informacjami, jakie znalazłam w internecie, właśnie na temat stanu naszej gminy.

Poniższe dane pochodzą z portalu MojaPolis.pl (Jest to otwarte źródło danych o otaczającej rzeczywistości i krótkich, rzeczowych analiz. Dane pochodzą z wielu instytucji publicznych i dotyczą różnych dziedzin, jak: demografia, edukacja, gospodarka, kultura, zdrowie, fundusze UE czy środowisko naturalne. Wskaźniki – od gmin po województwa - można oglądać na mapach, wykresach i w rankingach, a także ściągać, komentować i udostępniać.):


Sami zobaczcie: dochody własne gminy wyższe niż w 2010 r, ale inwestycje mniejsze o 10 mln zł - to stanowi 1/3 czyli 33%. Widać, że wiele poszło na wynagrodzenia i wydatki osobowe - te wzrosły o 40% - czy tylko mi się wydaje że to przesada ???

Jeśli to jest droga rozwoju, na jakiej jest Wołomin, to ja dziękuję. Pójdę inną drogą.

I zachęcam do tego samego, zwłaszcza w dniu 16 listopada.


A wszystkich chętnych zapraszam do zajrzenia na stronę http://www.mojapolis.pl/areas/1733/ - tu znajdziecie więcej informacji o Wołominie. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz